Language Support Services for Professors

Language Training Services for Academic Staff

OLBI offers many courses in English and French as a second language, along with a series of services specifically geared to University of Ottawa professors.

Our Role

The role of the Language Support Services for Professors is to create a university environment where professors communicate in both official languages, both written and spoken. Our support services are flexible and diverse. They may include reviewing classroom materials, preparing for language tests, group classes, and especially individual support.

Courses offered – Fall 2021

Improve second-language skills despite the pandemic.

You can take  online. To register, please  fill out the online application form

For any question or help please contact us by email at profbil@uottawa.ca

Course registration ends on the Thursday of the week preceding the start of the course.

FLS 4011 : Publier en français

Description :

Ce cours hybride, composé de trois rencontres de groupe et de rencontres individuelles supplémentaires, est conçu pour le corps professoral non francophones qui souhaitent développer et améliorer leurs compétences en rédaction afin de rédiger et de publier des travaux universitaires en français. Les participants discuteront des principes de la grammaire et du style, du développement du vocabulaire et de l'analyse des manuscrits. Il y aura trois réunions de groupe, et le reste du temps sera utilisé pour des rencontres individuelles qui permettront aux apprenants d'obtenir une rétroaction personnalisée sur les écrits en cours, ainsi que des ressources pour un apprentissage continu.

*Ce cours est offert à tous les professeurs du campus membres de l’APUO.

Horaire : ANNULÉ

Dates : 5 octobre, 2 novembre et 7 décembre      Heures : 16h00 à 17h00

*Les rencontres individuelles seront organisées à la convenance mutuelle de l'instructeur et des participants.

ESL 4011: Academic Writing for Publication

Description:

This hybrid academic writing course, which consists of 3 group meetings and additional individual meetings, is designed for non-Anglophone professors who would like to develop and improve their writing skills in order to effectively write and publish academic work in English. Participants will discuss principles of grammar and style, vocabulary development and manuscript analysis.  There will be three group meetings, and the rest of the time will be used for one-on-one work that will enable participants to get individualized feedback on work in progress, as well as resources for ongoing learning.

*This course is offered to all University of Ottawa professors who are members of the APUO.

Schedule: FULL

Dates: October 5th, November 2nd and December 7th         Time: 4:00 p.m. to 5:00 p.m.

*Individual meetings will be scheduled at the mutual convenience of the instructor and participants.

FLS 4012 : Communiquer et partager en français langue seconde

Description :

Une série de rencontres (pas de cours en semaine de relâche) pendant laquelle les professeurs spécialistes dans différents domaines se côtoient, présentent leurs projets de recherche ou leurs cours, débattent sur des sujets d’actualité, échangent en français langue seconde.

*À la fin du cours, à condition d’avoir participé activement à plus de 80% du cours, l’apprenant peut obtenir une séance d’enseignement personnalisée pour la révision de son matériel de classe d’une durée d’une heure par apprenant. 

*Ce cours est offert à tous les professeurs du campus membres de l’APUO et de l’APTPUO.

Horaire :

Intermédiaire : ANNULÉ
Dates : 4 octobre au 29 octobre (lundi et mercredi)                      Heures : 15h30 à 17h00

Avancé :
Dates : 8 novembre au 3 décembre (lundi et mercredi)                 Heures : 11h30 à 13h00

ESL 4012: Communicating and Sharing Knowledge in English as a Second language

Description :

A series of meetings (no meeting during reading week) in which professors specializing in different fields meet, present their research projects or courses, discuss current issues and exchange ideas in English as a second language.

*Once the class is completed, if the learner has actively participated in at least 80% of the meetings, they will be eligible for a one-hour individual session with the instructor to review their own classroom material for a course that they teach.

*This course is offered to all University of Ottawa professors who are members of the APUO or APTUO.

Schedule :

Intermediate : CANCELLED
Dates : October 4th to October 29th (Monday and Wednesday)                   Hours : 3:30 p.m. to 5:00 p.m.

Advanced :
Dates : November 8th to December 3rd (Monday and Wednesday)            Hours : 11:30 a.m. to 1:00 p.m.

Audio Recording

Listen to the audio recording below by Associate Professor Hélène Knoerr as she discusses the advantages of taking such classes in light of her research on the impact of teaching at university in a second language (in English only). Professor Knoerr explains how this type of training helps those who teach or publish in their second language.

Transcript of Hélène Knoerr’s recording
Back to top