Catherine Levasseur

E-Card

Catherine Levasseur
Assistant Professor, Official Languages and Bilingualism Institute

2018 – Ph.D., Sciences humaines appliquées, Université de Montréal
2002 – M.A., Anthropologie, Université Laval
2000 – B.A., Anthropologie, Université Laval

Room: 70 Laurier Avenue East, Room 016
Bureau: 613-562-5800 ext. 3465
Work E-mail: Catherine.Levasseur@uOttawa.ca

Catherine Levasseur, Assistant Professor

Biography

Catherine Levasseur conducts qualitative, critical, and applied research in the fields of sociolinguistics and education. Her main research interests include bilingualism and multilingualism; language ideologies; languages and identification, and language socialization. She also works in the area of second language teaching and learning, in contexts of language diversity. Her doctoral dissertation analyzes the identification representations, discourses, and language uses of schoolchildren enrolled in a francisation (French as second language) program in a French language school, in British Columbia. Catherine Levasseur wishes, by her research, to contribute to a better acknowledgement and inclusion of multilingual speakers in the Canadian francophone minority context. Her future work will further investigate the challenges and opportunities of postsecondary literacy practices.

 

FIELDS OF INTERESTS

  • Critical sociolinguistics, applied to education
  • Second language teaching and learning in contexts of language diversity
  • Bilingualism and multilingualism
  • Francophone minority contexts in Canada and language minorities
  • Post-secondary literacy
  • Language and identification representations
  • Language socialization
  • Ethnography and qualitative research methods

 

RECHERCHES EN COURS

Collaboration au projet CRSH « Inégalités de parcours dans l'enseignement supérieur : le cas des étudiants issus de l'immigration » (2017-2021), Magnan, M-O., Pilote, A., Kamanzi, P.C., Stacco, E., Trifiro, H., et équipe.

 

COURSES TAUGHT

DLS2501 - Écouter et lire en langue seconde

FLS2751 - Discutons-en

BIL 5520 - Thèmes choisis en études du bilinguisme - Regard ethnographique sur le bilinguisme dans le monde

 

RECENT PUBLICATIONS

G. Paquet, R. et Levasseur, C. 2019. When bilingualism isn't enough: perspectives from new speakers of French on multilingualism in Montreal, dans Barakos, E. et Selleck, C. (eds), numéro spécial « Elite multilingualism - discourses, practices, and debate », Journal of Multilingual and Multicultural Development, 40(5), 375-391. doi:10.1080/01434632.2018.1543693

Tremblay, S., Magnan, M.-O. et Levasseur, C. 2018. Religion and negotiation of the boundary between majority and minority in Québec: discourses of young Muslims in Montréal CÉGEPs, dans ter Avest, K. H. (ed), numéro spécial « Education and Religion in a Secular Age », Education Sciences, 8(4), 183. doi:10.3390/educsci8040183

Magnan, M.-O., Levasseur, C., Grenier, V. et Darchinian, F. 2018. Enjeux scolaires et positionnements identitaires chez les élèves fréquentant une école d’une commission scolaire anglophone au Québec : étude de cas de trois régions. Rapport de recherche. Québec, Canada : MEES. 193p. http://hdl.handle.net/1866/21219               

Levasseur, C. 2018. Vers la reconnaissance de l’engagement des parents anglophones à l’école francophone en Colombie-Britannique, numéro spécial « Engagement local – Engagement global - Identités et communautés francophones en milieu minoritaire au Canada », Cahiers franco-canadiens de l’Ouest, 30(1), 103-138. doi:10.7202/1045597ar

Levasseur, C. 2016. When children challenge what’s “obvious”. Identities, discourses, and representations from the perspective of schoolchildren in Vancouver, Canada. in R. Lawson & D. Sayers (Éd.), Sociolinguistics research. Application and impact (p.45-65), London and New-York, Routledge. ISBN 978-0-415-74852-0

Lamarre, P., Lamarre, S. et Lefranc, M., avec la collaboration de C. Levasseur. 2015. La socialisation langagière comme processus dynamique, Québec, Conseil supérieur de la langue française. ISBN 978-2-550-72685-2

Levasseur, C. 2012. « Moi j’suis pas francophone ! » : paroles d’élèves de francisation à Vancouver », Québec Français, (167), 55-56.

 

Her publications are also available on Academia and Research Gate.

 

    Fields of Interest

    • Sociolinguistique critique appliquée à l’éducation
    • Didactique des langues secondes en contexte de diversité linguistique
    • Plurilinguisme et bilinguisme
    • Francophonies canadiennes et minorités linguistiques
    • Littératies en contexte universitaire
    • Identification et représentations linguistiques
    • Socialisation langagière
    • Ethnographie et méthodes de recherche qualitatives
    Back to top