Catherine Elena Buchanan

E-Card

Catherine Elena Buchanan
Assistant Director, Official Languages and Bilingualism Institute
Language Teacher III, Official Languages and Bilingualism Institute

2002 - MEd, Second Language Teaching, University of Ottawa;
2000 - BA, (Honours) Second Language Teaching, University of Ottawa.

Room: 70 Laurier Avenue East, Room 114
Office: 613-562-5800 ext. 3475
Work E-mail: buchanan@uOttawa.ca

Catherine Buchanan

Biography

Ongoing Research

  • University Immersion
  • Identity francophonie
  • Common European Framework of Reference for Languages (Learning, Teaching and Assessment)

Courses Taught

  • FLS3751 FLS et l’art de s’exprimer
  • FLS3581 Immersion 2 : Production orale et écrite
    1. GEG 2508 - Espaces sous tension
  • FLS2741 Mieux lire en FLS
  • FLS2521 Lire et écrire en français langue seconde

Selected Publications

Reports

  • Buchanan, C. E., (2014). The Influence of the Common European Framework of Reference (CEFR) on French as a Second Language (FSL) Teaching Methodologies in Primary and Secondary Schools in British Columbia and on the Preparation for the Diplôme d’études en langue française (DELF). Official Languages and Bilingualism Institute, 40 pages.

Publications

  • Buchanan, C. E. (Winter, 2020) What are immersion students? Francophone, Francophile or “In between”? in Canadian Parents for French Magazine.
  • Buchanan, C. E., Knoerr H. & Burger, S. (2020) Training Modalities for Immersion Stakeholders.  In H. Knoerr, A. Weinberg & A. Gohard-Radenkovik (Eds.) Immersion at University Level Rethinking Policies, approaches and implementations (227-248). Ottawa: University of Ottawa Press.
  • Weinberg, A. & Buchanan, C. E. (2020 Learning Modes and Situations in the Régime d’immersion en français: A Holistic Approach.  In H. Knoerr, A. Weinberg & A. Gohard-Radenkovik (Eds.) Immersion at University Level Rethinking Policies, approaches and implementations (151-166). Ottawa: University of Ottawa Press
  • Buchanan, C. E. (2018) (Re)Shaping Identities : The impact of higher education immersion on students’ sense of identity. In Knoerr, H., Weinberg, A. & Buchanan, C. E. (Eds.). Enjeux actuels de l'immersion universitaire/ Current Issues in University Immersion. (153-174). Montreal: Marquis.
  • Buchanan, C. E. (2018) (Trans)former les identités : impact de l’immersion universitaire sur la construction identitaire des étudiants.  Dans Knoerr, H., Weinberg, A. & Buchanan, C. E. (Eds.) Enjeux actuels de l'immersion universitaire/ Current Issues in University Immersion. (161-182). Montreal: Marquis.
  • Weinberg, A. & Buchanan, C. E. (2016).  Diversification des modes et lieux d’apprentissage au sein du Régime d’immersion française : une démarche holistique.  In H. Knoerr, A. Weinberg & A. Gohard-Radenkovik (Eds.) L’immersion française à l’université : Politiques et pédagogies (pp. 223-245).  Ottawa: University of Ottawa Press.
  • Buchanan, C. E., Knoerr, H. & Burger, S. (2016).  La formation des divers acteurs de l’immersion.  In H. Knoerr, A. Weinberg & A. Gohard-Radenkovik (Eds.) L’immersion française à l’université : Politiques et pédagogies (pp. 335-368).  Ottawa: University of Ottawa Press
  • Buchanan, C.E. (2013). L'immersion universitaire en français langue seconde au Canada. In E. Yasri-Labrique, P. Gardies, & K. Djordjevic (Eds.). Didactique contrastive: questionnements et applications (pp 76-81). Montpellier, France: Éditions Cladole.

Communications

  • Buchanan, C. E. (2019, November) Francophone, francophile ou «entre-deux.  Paper presented at the Symposium:  Immersion universitaire et son incidence sur les étudiants: états des lieux à Officiellement 50 ans ! – Officially 50 !, Gatineau, Quebec.
  • Buchanan, C. E. (2017, May) The Influence of the CEFR on FSL Teaching Methodologies in Primary and Secondary Schools in BC and on the Preparation for the DELF.  Paper presented at the Laurens (Larry) Vandergrift Memorial Symposium, Canadian Association of Applied Linguistics: Toronto, Ontario.
  • Buchanan, C. E. (2016, July) Français langue vivante, langue vibrante, langue à découvrir.  Paper presented at the Symposium: Le français pour et par la diversité et l’éducation plurilingue et interculturelle, Fédération Internationale des Professeurs de français, Liège, Belgium.
  • Buchanan, C. E. (2012, November). How to Present Formal Language in Content - Writing and Speaking in French Immersion. Paper presented at the The Center for Advanced Research on Language Acquisition (CARLA), St Paul, MN.
  • Buchanan, C.E. (2012, October). Le choc de l’immersion : « Madame, qu’est-ce qu’ils disent ? ».  Paper presented at the Colloque du Réseau Latinus, University of Ottawa

Fields of Interest

  • Identity
  • Written and Oral expression
  • Immersion
  • Common European Framework of Reference for Languages (Learning, Teaching and Assessment – DELF/DALF)
Back to top